סופרמרקטים בעין הסערה: הסודות מאחורי המדפים

[

טור אורח במגאזין Legit | מאי 2020 | ליאור וגלי קורן

]
משבר אקלים, שינויי צריכה, והגדלת הביקושים בתקופת הקורונה - כל אלו שינויים שמהווים אתגר וגם הזדמנות לעולם העיצוב.

עיצוב סופרמרקטים נדרש בכל פעם לאתגרים חדשים, כניסת האונליין, יוקר המחייה, משבר האקלים וכעת על הפרק מגפת הקורונה. בניגוד לתחומים אחרים שנפגעו משמעותית מהמשבר הנוכחי פעילותן של רשתות המזון  חיונית מתמיד, הן רק נדרשות להמציא את עצמן מחדש, להשתפר ולהשתנות. משבר האקלים פוגש את הסופרמרקטים חזיתית - הרבה מהסוגיות הבוערות ביותר קשורות לחנויות המזון - צריכת אנרגיה גבוהה של מערכות מיזוג ומקררים, מזון מן החי והשלכותיו, אריזות פלסטיק, צריכת יתר, בזבוז מזון ועוד.

קמעונאי המזון המובילים בעולם פועלים במרץ באופן וולנטרי ולא מחכים לרגולציה ממשלתית או עירונית. משקיעים בבניה ירוקה, במערכות יעילות אנרגטית, מפחיתים אריזות פלסטיק, מציבים סטנדרטים ותקנים להפחתת זיהום ופליטות לכל שרשרת האספקה, מנגישים ללקוח מידע כדי להשפיע על צריכת מזון מקיימת, מאפשרים מכירה בתפזורת על מנת להפחית פסולת ובזבוז מזון, מכניסים לחנויות "פירות וירקות מכוערים" בהנחה ועוד. במדינות אירופה הסיבות הן מתן מענה לדרישות של צרכנים מודעים, לחץ מצד ארגוני סביבה, סטנדרטים של קרנות ESG (אחריות תאגידית), והיערכות לרגולציה עתידית, וגם כמובן רצון לעשות את הדבר הנכון, לחזק את תדמיתן ואת הקשר עם הקהילה.

ישראל באיחור אמנם, אם כי גם כאן יש עליה במודעות וניצני חקיקה בנושאים כמו חוק השקיות, סימון מזון בריא ותקן בניה ירוקה שיהפוך למחייב במרחבי מסחר משנה הבאה. אזרחים מתחילים לגבש מודעות נגד שימוש בפלסטיק חד-פעמי (לחץ להוצאה מהגנים, חקיקה לא להכניס לחוף וכו'). מגמות אלו ישפיעו ישירות על הסופרמרקטים.

המגמות האחרונות בתכנון עירוני מדברות על עירוב שימושים (מגורים, עבודה, מסחר ושירותים במרחק הליכה ברגל זה מזה), מה שהוכח כחיוני בימי משבר הקורונה תחת הגבלות התנועה. סניפים שכונתיים יקבלו עדיפות ויחסך הצורך לנסיעה מחוץ לעיר, כשהסניף נגיש יש סיכוי לקניות קטנות יותר ופחות בזבוז מזון. תכנון ועיצוב מקצועי ומוקפד יכולים להכניס תכולה של סופרמרקט גדול גם בשטח קטן יותר, בלי לפגוע בחווית הקניה.

עולם חומרי הגלם לעיצוב פנים החנות מתחדש באלטרנטיבות מחומרים על בסיס טבעי, ממוחזרים, מתמחזרים וכד', כמו גם צבעים, דבקים וחומרי גמר לא רעילים ושתהליך היצור שלהם פחות מזיק. בארץ מחירם לרב יקר, אך יש לקוות שעם הגדלת המודעות והביקוש ירד בעתיד. מעבר לחומרים חשוב לאמץ חשיבה מעגלית בתהליכי התכנון והעיצוב, אפשר לעבור לחיבורים יבשים (ללא הדבקות), ולחשוב מראש על אפשרות פירוק עתידי והפרדה לחומרי גלם לשימוש חוזר או מיחזור בסוף חיי המוצר. אנחנו רגילים לראות בסופרמרקטים מתקני קד,מ ואמצעי עזר לפרסום מבצעים והשקת מוצרים חדשים, לרב מקרטון, פלסטיק ולעיתים מתכת - שאורך חייהם חודשים ספורים והם מייצרים פסולת רבה. עדיף לתכנן את המתקנים הקבועים כך שיתנו מענה לצרכים של שילוט מתחלף ופרסומים שונים ובכך להפחית שימוש במשאבים ופסולת.

בארץ אנו רגילים לרכוש פירות וירקות, חמוצים, תבלינים ופיצוחים בתפזורת, לעומת מדינות רבות בחו"ל בהן התוצרת ארוזה בפלסטיק שמייצר פסולת מזיקה. בעולם בשנים האחרונות גוברת המודעות ליתרונות המכירה בתפזורת, גם של מוצרים נוספים, חנויות מציעות ללקוח כלים רב פעמיים למילוי ואף שימוש במיכל שהביא מהבית (שוקלים קודם את הכלי, והלקוח משלם רק על הסחורה). תחת הטרנד של Zero Waste ניתן היום בחנויות מיוחדות למלא בכלי רב פעמי גם מים, שמן זית, חלב שקדים, חומרי ניקוי, אבקות כביסה ועוד. באופן הויתור על האריזה מוזיל את המחיר ללקוח, וגם היצרן והקמעונאי מרוויחים. הרווח הסביבתי כפול - חסכנו פסולת אריזות, וקנינו בדיוק את הכמות הדרושה לנו ולא עודפים שילכו לאשפה. משבר הקורונה עלול לפגוע במכירה בתפזורת מחשש הגיינה, יתכנו פתרונות ביניים כמו כיסוי הסחורה, חיפוי במגיני עיטוש או מעבר למכירה בדיספנסרים יעודיים.

בתקופת סגר הקורונה חרדות הצרכנים הובילו לביקושים חסרי תקדים במוצרי יסוד, קניות הצטיידות מוגזמות וגידול משמעותי בקניות אונליין, שדווקא בתחום המזון לא אפיינו את השוק הישראלי עד כה. היום ורק חנויות המזון והפארמה היו פתוחות בתקופת הסגר אלו מהן שכללו מחלקת כלי בית ומורים נוספים יכלו להמשיך למכור מוצרים אלו בעת שהחנויות האחרות סגורות. ככל הנראה אנו לקראת מיתון כלכלי, משקי בית רבים יחפזו דרכים לחסוך ולהקטין הוצאות. אולי זאת ההדמנות למכור גם בארץ "ירקות ופירות מכוערים" (שלא עומדים בסטנדרט של צורה, גודל וצבע של החנויות). סופרמרקטים רבים בעולם מציעים סחורה זו בהנחה של כשלושים אחוזים, כך שצרכנים יכולים להנות מתוצרת חקלאית מוזלת שאינה נופלת בטעמה ובערכה הבריאותי מהרגילה. כך נחסך אבדן המשאבים של כל תהליך הייצור, ופלטות גזי החממה מהשלכת התוצרת לפסולת. הכנסת סחורה מסוג זה לסופרמרקטים מחייבת מיתוג נכון שלא יציג את המוצר כנחות, וסביבת מכירה מעוצבת היטב.

הסופרמרקטים בארץ הוכיחו בתקופת המשבר מחויבות ללקוחות, התגייסות לתת מענה בשעות לא רגילות ובצוות מתוגבר, התארגנות זריזה לעמידה בתקנות משרד הבריאות שנכפו עליהם, ויכולת להפעיל לחץ על ספקי משנה להבטחת מלאים זמינים. הכוח בידיהם להשתנות ולהשתפר ביעילות ובזריזות. גם לצרכנים ישנה השפעה משמעותית ביצירת ביקושים ושינוי הרגלי קניה - מחאת הקוט'ג הוכיחה זאת בעבר. ככל שמודעות הלקוחות תגדל מעבר לנושא המחיר, יהיה סיכוי לדיאלוג שיקדם את הסופרמרקטים גם בנושא הסביבתי.

קישור לכתבה אונליין

"יוחננוף", סניף רחובות, מתחם קצביה | עיצוב והקמה קורן פתרונות חזותיים, צילום: אביב קורט
"יוחננוף", סניף רחובות, מתחם קצביה | עיצוב והקמה קורן פתרונות חזותיים, צילום: אביב קורט
"בולמרקט" אור יהודה, מתחם ירקות | צילום: אביב קורט
"בולמרקט" אור יהודה, מתחם ירקות | צילום: אביב קורט
"חצי חינם" ראשל"צ, קטיגוריית תחליפי חלב
"חצי חינם" ראשל"צ, קטיגוריית תחליפי חלב
שימוש בחומרים ממוחזרים ו-Ready Made
"שוק העיר" ראשי גודנולה
"שוק העיר" ראשי גודנולה
תצוגה תלת צדדית ואפשרות לשילוט עליון מתחלף, במקום מתקני קד"מ זמניים
"חצי חינם" ראשל"צ, תקרה מעל אזור מקררים | צילום: אביב קורט
"חצי חינם" ראשל"צ, תקרה מעל אזור מקררים | צילום: אביב קורט
השגת אפקט ויזואלי מרשים בעיצוב גרפי בלבד, הרשת השקיעה בתאורה איכותית וחסכונית
"חצי חינם" הוד השרון, מחלקת כלי בית | עיצוב וביצוע: קורן פתרונות חזותיים
"חצי חינם" הוד השרון, מחלקת כלי בית | עיצוב וביצוע: קורן פתרונות חזותיים
מכירה ב-Refill של שמן זית, מים וחומרי ניקוי, רשת Budgen's בלונדון | צילום: ליאור קורן
מכירה ב-Refill של שמן זית, מים וחומרי ניקוי, רשת Budgen's בלונדון | צילום: ליאור קורן
פירות וירקות שאינם בסטנדרט צבע, צורה וגודל | צילום: גלי קורן
פירות וירקות שאינם בסטנדרט צבע, צורה וגודל | צילום: גלי קורן